Refleksionsøvelse

Et andet emne som vi berørte den første aften var en refleksionsøvelse.

Som indledning til denne øvelse så vi et interview med Thich Nhat Hanh af Oprah Winfrey, se interviewet på dette link: https://www.youtube.com/watch?v=NJ9UtuWfs3U

Thich taler om meditation på denne måde:

”It’s always possible to practice living in the here and the now. That’s what we call meditation.”

Han taler om, at vores nærvær er det bedste vi kan tilbyde andre mennesker. I den forbindelse kommer han ind på disse 4 mantras:

”Darling. I’m here for you.”

“Darling. I know you are there …
and I am so happy because you are truly there.”

“Darling. I know you suffer …
that is why I am here for you.”

“Darling. I suffer.
I am trying my best to practice.
Please help me.”

Vi opfordrer alle til at afprøve disse mantras og mærke efter hvad det betyder.

Derudover vil vi opfordre til at lave denne refleksionsøvelse i meditationer derhjemme.

Mediter på hjertekvaliteten ”ydmyghed” og mærk efter hvad denne kvalitet betyder for dig.

Lav en selvevaluering af hvor godt du behersker ”ydmyghed” i forskellige relationer og situationer, ved at vurdere den på en skala fra 1 til 10. Skalaen bruges på denne måde; virker kvaliteten opbyggende (7-10), neutral (4-6) eller nedbrydende (1-3) i forskellige relationer og situationer.

Lav noter om det efter hver meditation.

Gennem dine meditationer og refleksioner lærer du ydmyghedens indre væsen bedre at kende og du lærer bedre at kende dit eget forhold til denne hjertekvalitet.

Når vi mødes næste gang må du gerne tage dine noter med.